Fingermaling for de minste


2-3 åringers sansemotorikk
Fingermaling for de minste - et sansemotorisk prosjekt


Allis, pedagog
'I en aktivitet som fingermaling legger jeg vekt på å kun ha en liten gruppe barn om gangen, så jeg har de beste mulighetene til å være til stede i prosessen. F.eks. ved å snakke med hvert barn om følelsen og effekten av maling på hendene, om lyden av sprut, om forskjeller på farger, og i dette tilfellet også om maskenes utforming'.
Se barnas resultater med fingermaling på masker, og les hva pedagogen sa om prosjektet med de små.
Sansemotorikk er et viktig fundament for de ferdighetene et barn skal lære. Ved en sansemotorisk utfordring forsås en fysisk påvirkning som bearbeides i kroppen til signaler om en bestemt følelse eller reaksjon.
- Alt det visste vi på forhånd da vi besøkte en småbarnsavdeling med sansemotorikk på skjemaet.
Vi hadde tatt med oss vår spesialutviklede og sikkerhetsgodkjente fingermaling for barn fra to år. Vi hadde også med masker i stedet for flatt papir, for å stimulere barnas sanser ytterligere.
- En ting er teori, en annen praksis, og vi ble overveldet av stemningen som vi her prøver å dele gjennom bilder.



