Kreativitet i undervisningen

Kreativitet i undervisningen

Lek med kreative materialer er en god motivasjonsfaktor for mange barn. I tillegg har forskning vist at vi kan styrke barns intelligens gjennom spesifikke, kreative aktiviteter. Derfor har vi funnet det innlysende å utvikle ideer med intelligensfaktor i sortimentet vårt.

Kreativitet som ekstra verktøy i undervisningen
 

Lek med kreative materialer er en god motivasjonsfaktor for mange barn. I tillegg har forskning vist at vi kan styrke barns intelligens gjennom spesifikke, kreative aktiviteter. Derfor har vi funnet det innlysende å utvikle ideer med intelligensfaktor i sortimentet vårt.

Disse ideene kaller vi Kreativ Læring. De er tilrettelagt med veiledning trinn for trinn, og rettet mot 3-11 åringer etter teorien om at et dannet menneske består av intelligens på flere områder. Faktisk hele 10, jf. vår kilde, Jørn Martin Steenhold, som er fremtidsforsker og cand.phil. i pedagogikk.

Det er i selve prosessene stimuleringen begynner. Så du kan fritt tilpasse ideene etter egne undervisningstemaer. Legg merke til tallet vi opplyser på hver ide. Det angir fra hvilken alder vi vurderer at ideen kan mestres motorisk og mentalt av barna.

Du finner 'Kreativ Læring' i sitt helt eget univers her på hjemmesiden vår. Her har fri tilgang til arkivet med spesielt tilrettelagte ideer. Du kan også bli klokere av andre lærere og pedagogers positive erfaringer når de inkluderer kreativitet i undervisningen.

10 områder kan styrkes

Teoretisk måles ikke intelligens bare på intellektuell forståelse. Intelligens er et langt videre begrep som omfatter dannelse, selvforståelse, sosial kompetanse, evnen til å oppfatte, huske, tilpasse seg, ressonere, klassifisere, filosofere osv. Ut i fra dette kan 10 områder stimuleres gjennom kreativitet:
 

- Billed-klok
- Livs-klok
- Opplevelses-klok
- Jeg-klok
- Kropps-klok
- Musikk-klok
- Natur-klok
- Ord-klok
- Oss-klok
- Tall-klok

 

Kilden til Kreativ Læring

Teoretisk måles intelligens ikke bare på kapasiteten av intellektuell forståelse. Intelligens er et mye bredere begrep som både omfatter dannelse, selvforståelse, sosial kompetanse, evnen til å oppfatte, huske, tilpasse seg, resonnere, klassifisere, filosofere osv. Vår kilde til Kreativ Læring, Jørn Martin Steenhold, påpeker at ti intelligenser faktisk kan stimuleres hos 3-11 årige barn gjennom kreative prosjekter.

Kreativ Læring - symbolforklaring

Tallangivelsen angir fra hvilken alder barn mentalt og motorisk mestrer den beskrevne ideen/prosessen.
Kreativ Læring er et gratis verktøy til pedagoger, lærere og foreldre. Her på hjemmesiden vår kan du få printvennlige veiledninger på opp til 100 i kategorien og lese mer om hvordan stimuleringen av hver klokskap defineres. Mange av ideene styrker mer enn ett område.